اهواز، کیانپارس، برج تشریفات طبقه 11 واحد 1

روزهای زوج از ساعت 3 الی 7 بعد از ظهر

09308919019

یوئیت UVEITIS

چشم شما شبیه یک توپ است. که در آن بافتی سه لایه، حفره مرکزی را که حاوی مایعی ژله ای می باشد، احاطه کرده است.

داخلی ترین لایه، شبکیه است. که نور دریافت و تصویر اشیاء را به مغز ارسال می کند.

لایه میانی بین صلبیه (اسکلرا) و شبکیه قرارگرفته است. و (یووه آ) یا مشیمیه نامیده می شود.

لایه خارجی که اسکلرا نام دارد، دیواره محکم و سفیدرنگ چشم می باشد.

التهاب یووه آ را یووئیت می گویند.

یووئیت یک یا هر دو چشم را درگیر می کند. و ممکن است سایر بخش های چشم از قبیل قرنیه ، صلبیه، زجاجیه، شبکیه و عصب بینایی را نیز دچار مشکل سازد. این بیماری عامل 10% ازنابینایی ها است.

اهمیت یووه آ

یووه آ شامل بخش زیادی از عروق خونی (وریدها، شریان ها و مویرگ ها) است. که مسئول خون رسانی داخل چشم هستند.

به دلیل اینکه یووه آ بخش های مهمی از چشم مانند شبکیه را خون رسانی می کند، التهاب آن می تواند منجر به اختلال در بینایی شود.

علائم یووئیت

علائم یووئیت موارد زیر است:

• حساسیت به نور
  • تاری دید
  • نقاط شناور در میدان بینایی
  • قرمزی چشم

در یووئیت ممکن است بروزناگهانی قرمزی چشم، همراه یا بدون همراهی با درد چشم مشاهده شود که منجربه تاری دید می گردد.

پس اگر مبتلا به درد یا قرمزی چشم هستید،لازم است برای معاینه و درمان به چشم پزشک مراجعه کنید.

تشخیص یووئیت

معاینه دقیق چشم ،توسط چشم پزشک در تشخیص یووئیت نقش مهمی دارد. به خاطر داشته باشید التهاب بخش های داخلی چشم می تواند تاثیر دائمی بر روی بینایی داشته باشد. و حتی در صورت عدم درمان ممکن است منجر به نابینایی شود.

چشم پزشک بخش های داخلی چشم شما را معاینه می کند. و برای بررسی های تکمیلی ممکن است از آزمایش خون، تست های پوستی یاعکس رادیولوژی استفاده نماید.

هنگامی که یووئیت با بیماری زمینه ای دیگری مرتبط باشد، حتی ممکن است برای بررسی سایر اعضای بدن، با متخصصان دیگر رشته ها نیزمشورت شود.

درمان

یووئیت یک بیماری خطرناک است. و احتمال دارد منجر به آسیب دائمی چشم شود، بنابراین درمان باید در اولین فرصت آغاز شود.

نوع درمان یووئیت بستگی به علت آن دارد. و شامل داروهایی است که به شکل موضعی، تزریق داخل چشمی، خوراکی  و یا تزریق وریدی تجویز می شوند.

قطره های چشمی کورتیکواستروئیدی و قطره های گشادکننده مردمک، در کاهش میزان التهاب و درد نقش بسیار مهمی دارند. درموارد التهاب بسیار شدید، ممکن است استفاده از داروهای خوراکی یا تزریقی هم لازم باشد.

اگر یووئیت با عفونتی درسایربخش های بدن همراه باشد، لازم است همراه با کورتیکواستروئیدها از آنتی بیوتیک مناسب (طبق نظرچشم پزشک )استفاده شود.

عوارض یووئیت

یووئیت ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

• آب سیاه (گلوکوم)
  • آب مروارید(کاتاراکت)
  • ایجاد چسبندگی های داخل چشمی
  • ورم شبکیه و آسیب به سلول های بینایی که دراین شرایط ممکن است درمان دارویی، جراحی، تزریقات داخل چشمی و یا لیزردرمانی ضروری باشد.
  • اگر مبتلا به قرمزی چشم شده اید، در صورت عدم بهبود آن حتما با چشم پزشک مشورت نمایید.
پشتیبانی